понедельник, 19 марта 2018 г.

Атоми і хімічні елементи.

 Тема :  «Атоми і хімічні елементи.
 Молекули. Дифузія.»
Мета:
- навчальна: сформувати поняття «атом», «хімічний елемент», «молекула», «дифузія», розвивати уявлення про будову речовин, різноманітність хімічних елементів прагнення до саморозвитку; 
- розвивальна: розвивати логічне та абстрактне мислення, формувати наукову картину світу, розвивати допитливість, вміння робити висновки; 
- виховна: виховувати повагу до вчених, наукові припущення яких значно випереджували свій час.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: Інтернет-презентація за темою, моделі атомів та молекул, малюнки, зошити, різнокольоровий пластилін, підручник.

Хід уроку

I.                   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.                МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ


* Прийом «Дивуй»

 Ще в античні часи вчені замислювалися над внутрішньою будовою речовин. Вслухайтесь уважно в рядки поеми «Природа речей» римського вченого і поета Тита Лукреція Кара, який жив до нашої ери: «на березі морському, що розбиває хвилі, сукня мокріє завжди, а на сонці висячи, вона висихає. Бачити, проте, неможливо, як волога на ній осідає. Та й не видно того, як вона зникає від спеки. Значить, ділиться вода на такі дрібні часточки, що недоступні вони зовсім для нашого ока». Замислимося над цими словами: сукня мокріє чи висихає залежно від того, осідають на ній чи щезають з неї дрібні частинки води. Отже, вода не є суцільною речовиною, а складається з окремих малесеньких частинок.

Наше завдання дізнатися, що це за частинки, які ми не можемо побачити!!



III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 

Робота з зошитом:
Випишіть у два стовпчики назви тіл і речовин
І варіант
      Склянка, ніж, алюміній, цвях, дріт, мідь, цукор
ІІ варіант
      Залізні ошурки, залізо, кусок мила, вода, парафінова свічка, скло, скляна паличка

III.             ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

Складові речовин:
Давньогрецький філософ і вчений Демокріт Абдерський прагнув зрозуміти, чому вода кудись зникає під час кип'ятіння. Роздумуючи над цим, він дійшов висновку, що всі тіла тільки здаються суцільними, але ми не бачимо того, тому що вони складаються із дуже дрібних часточок. Це стверджував учений понад 2500 років тому.

* Прийом «Словникова робота»
Частинки, з яких складаються речовини, назвали молекулами.
- Молекула — це найдрібніша часточка даної речовини, що зберігає її властивості.
- Частинки, на які ділиться молекула, — називають атомами.
Тобто саме атоми є своєрідним маленьким «будівельним матеріалом» для речовин. Речовини, які складаються з атомів називають речовинами атомної будови .реч
 Вони складні за будовою і дуже малі за розміром.
 Атоми одного виду — це хімічний елемент.
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Нині відомо 118 різних видів елементів.
Новий елемент відкритий нещодавно у жовтні 2012 р., він отримав назву ліверморій.

Атоми одного виду — це хімічний елемент. Вони можуть належати до складу різних речовин. Кількість атомів у молекулах може бути різною — від двох до кількох тисяч. Важливо те, що атоми одного виду завжди мають однакову будову.

* Робота з підручником
 Кожний хімічний елемент має свою назву та письмове позначення, яке називають хімічним символом.
Подивімося на таблицю в підручнику                      .
 У ній наведено символи деяких хімічних елементів. За допомогою символів записують склад речовини так само, як з літер складають слова.

* Чи однаково поширені у природі хімічні елементи?
- Поширення хімічних елементів
* Робота з ілюстраціями
Завдання. Розгляньте рисунок, на якому показано поширення хімічних елементів на Землі.
Запишіть у зошиті назви цих хімічних елементів та їхні символи.
«Чемпіонами» є Оксиген, Силіцій та Алюміній. Оксиген присутній у складі води, кисню та тіл живих істот. Атоми, сполучаючись між собою, утворюють молекули. Як з трьох десятків літер можна створити кілька десятків тисяч слів, так з сотні атомів можна створити мільйони молекул.

* Прийом «Демонстрація»
Навіть за сучасного розвитку техніки неможливо побачити атоми і молекули. Тому для наочності люди придумали створювати моделі атомів і молекул.
Створення моделі молекули води ( пластилінові).
* Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Перед вами лежить різного кольору пластилін. Зробіть з нього кульки. Уявіть, що білі — атоми Оксигену, сині — атоми Гідрогену. Атоми мають властивість сполучатися між собою. З'єднайте їх так, щоб отримати модель молекули води Н20.

Молекули перебувають у безперервному русі.
При зміні агрегатного стану речовини, змінюється взаємодія між молекулами.
Саме завдяки руху молекул відбувається переміщення молекул однієї речовини між молекулами іншої – це явище має назву Дифузія.


V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Доповни речення»
- Усі_____________________{тіла) складаються з речовин.
- Речовини складаються з __________________________ (молекул).
- Молекули складаються з ________________________ (атомів) —
найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми __________________ (одного) виду,
які відрізняються за своєю будовою і властивостями,
 Найбільш поширені на Землі Оксиген, ______________ (Силіцій)
та _________(Алюміній).
- Сьогодні вченим відомо понад _______________ (118) елементів.
- Кожний хімічний елемент має свою назву та _____(письмове) позначення, яке називають_____(хімічним символом).

VI. Підсумок уроку. 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: §                  
- Творче завдання: скласти кросворд за темою уроку, 
- За додатковими джерелами інформації дізнатися, з яких атомів та якої їх кількості складається молекула цукру.



Комментариев нет:

Отправить комментарий